Elenhaar asztali szerepjátékkal kapcsolatos fórum
 
HomeKeresésRegisztrációBelépés

Share | 
 

 Képzettségrendszer, Fejlődés

Előző téma megtekintése Következő téma megtekintése Go down 
SzerzőÜzenet
A csendbiztos
Moderator
Moderator
avatar

Hozzászólások száma : 31
Join date : 2010. Mar. 25.

TémanyitásTárgy: Képzettségrendszer, Fejlődés   Hétf. 29 Márc. 2010 - 10:50

Előbányásztam egy régebbi anyagot, nem tudom pontosan mennyit bonyolódott a koncepció azóta, de bemásolom, hogy elérhető és kommentálható legyen mindenkinek.

Kezdőképzettségek: Elképzelésem szerint a kezdő képzettségcsomagot mindenki saját maga válogatja össze szabadon, ám ehhez kap némi segítséget.
Először is van egy meghatározott pontérték limit, amely meghatározza, hogy hány képzettséggel rendelkezik a karakter.

Befolyásoló tényezők: A befolyásoló tényezőkre jellemző, hogy elsősorban irányelvek szintjén működnek, tulajdonképpen semmi nincs általuk totálisan leszabályozva, ebből kifolyólag elképzelhető, hogy valaki egy valószerűtlen karaktert hoz létre. Ez azért van, mert a készítők a játékosról feltételeznek annyi realizmust ha pl. karakterük egy határvidéki kurtanemes akkor nem valószínű, hogy sok magas szintű tudományos képzettséggel rendelkezik, vagy netalán a sivatag fiaként remek úszó, ezen dolgok szabályozása a mesélő hatásköre.


– Életkor: Nyilvánvaló szerepe van, egy egyszerű kiszámítással megkapjuk a kezdésnek felvehető képzettségek számát és szintjét. Ezáltal könnyen modellezhető akár a gyerekkora is a karakternek.

– Származás: Ez a tényező valóban csak egy irányelvként lép föl. Országonként, népcsoportonként különböző leírás. Egyrészt tartalmazza, hogy az ide tartozó karakternek mi az anyanyelve, milyen kultúrkör jellegzetességeinek hordozója (továbbá rokon, baráti, avagy ellenséges nyelvek, kultúrák). Ezen kívül benne van az adott népre, országra jellemző legfőbb harci, mágikus, illetve hétköznapibb tradíciók, melyek alapján elképzelhetjük a kultúrkör átlagos tagjának hozzáállását és módszereit.


– Társadalmi pozíció: A karakteralkotás sarkalatos pontja, hogy alaposan átgondoljuk, hogy a megalkotni kívánt személyiség melyik rangba, kasztba tartozik (a származást az adott ország társadalmi struktúrája alapján dolgozza ki), és ez alapján kap újabb képzettségeket a csomagba. Mint már említettem itt kifejezetten fontos, hogy a játékosnak legyen már egy előképe a karakterről és az ne az eszetlen tápolás lehetőségét lássa a megadott szabadságban(lásd. nemeses példa). Egyébiránt ez meghatározza a karakter anyagi helyzetét is, és persze jelentősen megkönnyíti egy magasabb rang egy adott hivatás elsajátítását, sőt akár egy kocsmanyitáshoz, italméréshez is szükséges egy bizonyos cím megszerzése, mint pl. a Magyar királyság felvidékén a zsupán tisztség, vagy a keleti végeken a kenézség – ezek nem nemesi rangok. Bonyolódik a dolog, ha egy szigorúbb kasztrendszerrel van dolgunk, vagy családi tradíciókkal, illetve egyes népeknél a különféle kultikus pozíciókkal), ez ellen most lehet sokan tiltakoznak, de lássuk be az élet nem fair. Ennek részünkről az alapfeltétele a társadalmi rend kidolgozása


– Iskola, rend, neveltetés: A neveltetés minden karakternél megvan, kiderül belőle, hogy a karakter milyen irányba orientálódik (tehát kezdő képzettsége egy adott képzettségcsoportból/csoportokból magasabb lehet), tulajdonképpen egy profilt határoz meg. Az iskolák és rendek szintén előnyökkel, de kötöttségekkel is járnak. Egyrészt a játékos mögött így egy szervezet áll a maga fizikai és anyagi erejével, oktatóival, titkos vagy ritka képzettségeivel, viszont kötöttségeket is tartalmaznak például a karakterformálásban tradícióik miatt, és a játékmenetben a kötelezettségeik miatt.

– Környezet: Talán a legkevésbé meghatározó körülmény, tulajdonképpen csak az előtörténetben kell helyet kapnia, olyan célból, hogy pl. egy tősgyökeres vidéki jobbágysorú karakter nem valószínű, hogy városokra jellemző alvilági képzettségekkel rendelkezzen.


Karakterfejlődés: Véleményem szerint a tanulási folyamatot 6 fő paraméter határozza meg.
– tanuláshoz szükséges idő
– karakter energiája
– képzettség tanulásának nehézsége
– oktató milyensége
– karakter tehetsége

Ebből kiindulva azt találtam ki, hogy az ún. tanulópontok folyamatosan termelődnek ebben az esetben pl. negyedévi lebontásban kapja őket a karakter, emiatt egyrészt muszáj számontartani az eltelt időt, és így lesz értelme az életkortáblázatoknak. Ez a folyamatosan termelődő tanulópont jelképezi a karakter energiáját. De ez sem gyűlhet a végtelenségig, egy ésszerű limitet kell majd meghatározni. Ezeket a pontokat folyamatosan kell elkölteni az adott képzettségre ezzel is jelképezve a tanulás folyamatát( mellékelt példát lásd a végén), de erre is megszabunk egy limitet hogy egy adott időintervallumban mennyit lehet rápakolni a képzettségre.
A tanuláshoz szükséges időt és nehézséget egyrészt a ráköltendő képzettségpontok száma határozza meg, továbbá a nehézség módosíthatja az egyszerre rákölthető kp-k számát(esetleg szorzókat is adhat).
A tehetség abban nyilvánul meg, hogy a képzettséghez hozzárendelt főérték alapján extra kp-kat kapunk, pl. minden elköltött 5kp után plusz egy ráadódik a képzettségre.
Az oktató azt az előnyt biztosítja, hogy növeli az egyszerre rákölthető kp számát(tulajdonképpen csökkenti a nehézséget), illetve a legprózaibb előny az, hogy rendelkezik az adott képzettséggel és át is tudja adni.


Példa

1.fok 2.fok 3.fok 4.fok 5.fok 6.fok 7.fok 8.fok 9.fok 10.fok
10kp 20kp 30kp 40kp 50kp 60kp 70kp 80kp 90kp 100kp

a karakter a képzettség nehézsége miatt egyszerre 5kp-t költhet el rá egy hónapban, mivel nem túl tehetséges benne nem kap extra pontokat, de mínuszt sem. Először elkölt rá 5kp-t , ez annyit jelent, hogy elkezdte a tanulást, ám az még nem ülepedett le, ám a következő hónapban újra elkölti a maximális kp-t, azaz ráköltött 10kp-t eléri az első képzettségfokot és megkapja az ezzel járó előnyöket, hogy mutassa a tanulást folyamatosan kell költenie rá kp-t, persze ha a mesélő úgy gondolja, hogy nem indokolt mert a játékos nem használta ezt a képzettséget sőt be se jelentette a gyakorlást se játék, se a kalandok közötti időben (pl. olvasgatom a fóliánst), akkor nyugodtan tiltsa meg.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
A csendbiztos
Moderator
Moderator
avatar

Hozzászólások száma : 31
Join date : 2010. Mar. 25.

TémanyitásTárgy: Re: Képzettségrendszer, Fejlődés   Hétf. 29 Márc. 2010 - 10:53

Szerintem előbb ezt dumáljuk át, és konkretizáljuk kicsit, aztán belevághatunk a képzettségpróbára, amit Dávid te már nagyjából kidolgoztál tudtommal.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
spamagitor
Moderator
Moderator
avatar

Hozzászólások száma : 148
Join date : 2010. Mar. 25.

TémanyitásTárgy: Re: Képzettségrendszer, Fejlődés   Hétf. 29 Márc. 2010 - 14:29

Volt egy elképzelésem és viszonylag kiforrott koncepcióm a képzettségpróbákra, melyet ezen hozzászólásom után közlök, és felvetem az estleges problémákat ezzel kapcsolatban.


A karakteralkotással kapcsolatban:

Legnagyobb részt egyetértek a kezdő képzettség csomogot befolyásoló tényezőkkel. Szerintem is a fegfontosabb dolog a mély árnyalás, egyedi csomogok kidolgozása. Nyilván ebben kell egy minimális szabadtér a km-eknek is, de alapvetően ki kell dolgoznunk az adott területeken élő népeket, társadalmi rendeket etc...

Az életkorral kapcsolatban: lehet, hogy finaman kéne bánnunk ezzel a dologgal. Nyilván korlátoznunk kell a táp, már az elején magas/abb fokra felvenni készülő Vér Istvánokat. Nyilván ha egy idősebb karakterrel jön valaki akkor rendelkezhet magasabb szintű képzettségekkel, de ez az érték nagyon finom hangolást követel a részünkről.

A környezettel, mint befolyásoló tényezővel kapcsolatban: ez lehetne, amolyan szabadon elkölthető pont és a km + a játékos megbeszélése alapján pár képzettséget belehelyezni a listába. Értem ez alatt, hogy itt legyen a szabad kéz tényező/ costumizálás.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
spamagitor
Moderator
Moderator
avatar

Hozzászólások száma : 148
Join date : 2010. Mar. 25.

TémanyitásTárgy: Re: Képzettségrendszer, Fejlődés   Hétf. 29 Márc. 2010 - 14:40

A fejlődésrendszerrel kapcsolatban:

Ezek amiket leírtál, mind a kalandokon kívüli időre vonatkoznak. Amit nagyon sok játék nem, vagy alig vesz figyelembe. Így születhetnek a pár kaland után már magas szintű képzettségekkel rendelkező karakterek és felvetődik a kérdés mikor tanulja ezeket meg?

Nyilván a játékos karaktereinket motiválni kell valamilyen szinten a "kalandokra" (hozzáteszem ezalatt nem a dnd-s mesevilágot értem ahol a kalandozócsapat elmegy sárkányt ölni, kiszabadítja a szőke, C-s kosarú melltartójú hercegnőt aztán elveszik a kincset learatják otthon a babérokat és megkapják a fele királyságot. Ezt hagyjuk meg szerintem a Benedek Elek mesemondó klubnak, na meg a dnd-s fun rpgéknek). Ezt a motivációt azzal érhetjük el, hogy a kalandokért (nevezzük inkább történeteknek) tapasztalati pontot XP-t adunak.

Na már most nyilván a történetekben szerezhető XP-k és a történetek közötti időben (tanulóidő, mindennapi foglalatosságok, birtokigazgatás, kocsma vezetés, kiképzés...) megszerezhető XP-knek az aránya. Ez az arány nyilván megegyezéstől függ, mivel az sem jó, hogy a karakter inkább nem megy el "történetelni" hanem otthon marad mert úgy jobban jön neki az XP.

Tehát a te szempontjaid a történetek közötti idő alatt megszerezhető Tapasztalati Pontokra érvényesek:

- tanuláshoz szükséges idő: a szükséges időt egyszerűen az 1 képzettségi fok emeléséért kifizetendő kp (képzettség pont- voltaképp egyenlő a tapasztalati ponttal a bonyolítás elkerülése végett) mennyisége. Tehát nem kell meghatározni adja magát. Nyilván ha az adott időszakban nincs elég kpja akkor több időt kell vele foglalkoznia, ergo több ideig tanulja

– karakter energiája: ez végülis azt jelképezi, hogy mennyit foglalkozik a képzettséggel és abból mennyi a "hasznos" idő. Egy egyszerű átlaggal kiszámítható, nyilván valami segédletet a Km-nek nyújtanunk kell. (megismétlem ezek a szempontok a történetek közötti időre érvényesek, ha a történetek vizsgálatakor is ezek szerint tanulmányoznánk elvesznénk a számokban...). Szóval ezen részt egy egyszerű táblázat formájában megoldjuk. Egységnyi idő alatt, adott energiáért (napi hány óra tanulás...) mennyi kp(XP) adható.

– képzettség tanulásának nehézsége: a képzettség tanulásának nehézsége (a könnyebb képzettséghez képest) a nehezebb képzettség magasabb kp igényében nyilvánul meg. Kipipálva...

– oktató milyensége: ez egy fogas kérdés. Nyilván fontos szempont, de kérdéses hogy matematikailag eredményesen le lehet e képezni. Ha találunk rá egy egyszerű, gyors megoldást, jöhet, ha nem az sem baj, mert akkor az egyes képzettségeknél kikötjük, hogy melyik szükségeltetik oktatót és melyik nem.

– karakter tehetsége: Ez is egy érdekes kérdés, mivel valószínűleg összefügg a főértékekkel. Nekem volna egy átfogó elképzelésem a talent (adottság, tehetség, hajlam) rendszerrel kapcsolatban. A mi rendszerünkben is simán alkalmazhatnánk, hasonlóképpen mint az a Fallout című számítógépes játékban történt. Ott úgy működött az egész, hogy a főértékekhez kapcsolódóan jelentek meg ezek a "perkek". Ha valaki ügyes volt és jó észleléssel rendelkezett akkor 3. szinten (mert szint korlátja volt ez esetünkben elhanyagolható, vagy éppenséggel képzettségekhez is köthető) felvehette a árnyékjáró perket ami +20% lopózást adott a karakternek éjszaka.

Ebből kiindulva lehetne pl. harcérzék tehetséget kitalálni. Ezt a karaktergenerálás elején is fel lehet venni, de akár később is, ha időközben teljesíti a feltételeit (pl. magas Mozgékonyság és észlelés főérték) és kifizeti az XP költségét (nyilván nem szabad túl drágává tenni, hogy megérje). A harcérzék tehetség abban nyilvánulna meg, hogy + módosítókkal dobhatná a harci próbáit.

Ez voltaképp működhetne egy előny, hátrány, háttérrendszerként is. Viszont ez nem ide tartozik egyenlőre na meg részletesebb kidolgozásra vár.
de akár új topicban fel is vethetem a témát.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
mordel
Moderator
Moderator


Hozzászólások száma : 97
Join date : 2010. Mar. 30.

TémanyitásTárgy: Re: Képzettségrendszer, Fejlődés   Szer. 31 Márc. 2010 - 16:03

Sziasztok!

A klánok, rendek témaköréhez tenném hozzá azt, amit a múltkor beszéltünk, hogy ne felejtődjön el. Vagyis, hogy bizonyos rendek tagjaként nem indulhat a karakter alapból. Itt olyan erőteljes rendekre gondoltunk elsősorban, amik felborítják a csapat egyensúlyát, amiatt hogy hatalmas támogatás áll mögöttük. Jellemzően varázslórendek ilyenek, de számos más különleges képességeket vagy hatalmat biztosító társaságot is el tudok képzelni, mint eleinte tiltott kasztot/rendet. Kicsit hasonlít a dolog a Warhammer basic és advanced karrierjeihez.
Spamagitor elképzelése sem megvetendő, miszerint ajánljunk fel eleve két játékmódot a játékosoknak: egy szimulácionistát, ahol élne a fent kifejtett szabály, és egy heroikust, ahol nem. Az első játékmód azoknak valók, akik szeretik árnyalni a karakterüket, kialakítani, hogy honnan jött és miért lett az aki, nem pedig egyszerűen megalkotni egy varázslót mondjuk, aki néhány játék után, már elég hatalmas és a többiek szinte kiszolgálóivá válnak. A második pedig azoknak való, akik a világot megmenteni/uralni játékot szeretnének játszani, és nem akarnak vacakolni mindenféle pitiáner helyi 5 főből álló tolvajszervezettel vagy nem találnak kihívást abban, hogy eleinte még két darab szimpla rabló is majdnem felhasogatja őket...Smile

Ezzel kapcsolatosan merült fel egy probléma, miszerint egy klán/rend miért fogadna be olyan egyéneket, akiknek felnőttként kezdik el kiképzését, mikor gyermekkorban sokkal célszerűbb lenne. A válaszon agyaltunk egy kicsit, pedig egyszerű Smile. A megfelelő képességek nem mindig nyilvánulnak meg gyermekkorban. Nekünk annyit kell tennünk, hogy kinyilvánítjuk, hogy gyermekkorban kezdeni a képzést ilyen kasztoknál veszélyes - ez lehet akár a mágikus világ miatt is - és ezzel alap esetben letiltjuk, hogy valaki ilyen kasztban kezdjen. Amikor pedig heroikust kezdnek a játékosok, akkor kezdhetnek olyan karakterrel, aki mondjuk gyerekkorától varázslónak nevelnek és túlélte.

Mordel/Eledhel
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
spamagitor
Moderator
Moderator
avatar

Hozzászólások száma : 148
Join date : 2010. Mar. 25.

TémanyitásTárgy: Re: Képzettségrendszer, Fejlődés   Szer. 31 Márc. 2010 - 21:06

Szevasz!

Kösz, hogy felemlegetted, ez egy jó téma Surprised !
Az általad említett elmélet (melyet én hoztam fel), miszerint 2 fajta alap játékmódot szolgálunk a játékosoknak, már alapvetően több közönséget vonzhat játékunkhoz, amely nyilván a mai, az asztali szerepjátékok hanyatlásának korában sajnos igen fontos szempont.

Szóval tényleg kellene valamilyen ésszerű magyarázatot adni a kérdésre és végülis szerintem mordel válasza viszonylag stabil alapon áll, csak jobban ki kell fejteni.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
A csendbiztos
Moderator
Moderator
avatar

Hozzászólások száma : 31
Join date : 2010. Mar. 25.

TémanyitásTárgy: Re: Képzettségrendszer, Fejlődés   Szer. 31 Márc. 2010 - 22:57

Részemről nem nagyon akarok belenyúlni ebbe a kérdésbe, de szerintem ez a két lehetőség máshol is fennáll például ha magasabb szinten kezdek meg hasonlók.

Abba meg, hogy ki mivel és milyen rendből kezdhet sztem nem kéne beleszólni, ez úgyis a mesélő és a játékosok közös döntése, ezen semmilyen szabályrendszer nem változtat drasztikusan. Elképzelhető, hogy nálunk így működik, de ha valaki a kezdetektől akarja elkezdeni akkor úgyis elfogja ha engedélyezett ha nem. Persze nyilván van különbség, hogy honnan mennyi idősen kerül ki, illetve engedik ki az embert már csak az elsajátítandó tudásanyag mennyisége és nehézsége alapján is. Ez a túlzott egyenlősdi meg felesleges sztem, főleg azért mert a fő probléma inkább a játékosokban van akik a rendeket úgy kezelik mint valami ruhadarabot. Egyrészt a rendeknek vannak/lehetnek belső szabályai, megkövetelt viselkedési normái, és egyéb kötöttségek, akár a magánéletbe is beleszólnak, sőt sok mást is megszabhatnak, pl. egy kiképzőtelep vagy egy remete nem fogja megszabni, hogy az ellenszolgáltatás után ki merre megy, mit csinál, míg pl. egy varázsló rend melynek vannak szakmai, politikai stb. titkai meg igen. Tehát általánosságban a nagyhatalmú szervezetek ugyanannyi kötöttséget tartalmaznak mint előnyt (és ez sokszor a mesélőtől is azt követeli meg, hogy kalandokba ezeket is beleszője, mert máskülönben szerencsétlen játékosnak se indítéka, se lehetősége nem lesz játszani). Továbbá ezekkel az előnyökkel se lehet büntetlenül visszaélni, például aki a rendje hírnevét arra használja, hogy büntetlenül terrorizáljon, törvényt szegjen és egyéb komolytalan cselekedeteket hajtson végre, azzal maga a rend fog elszámolni, egyrészt mert égeti és lejáratja őket, másrészt meg ellenségeket szerez indokolatlanul, ami akár a rend bukását és visszaszorulását is okozhatja.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
A csendbiztos
Moderator
Moderator
avatar

Hozzászólások száma : 31
Join date : 2010. Mar. 25.

TémanyitásTárgy: Re: Képzettségrendszer, Fejlődés   Szer. 31 Márc. 2010 - 23:44

Na folytattunk erről a kérdésről egy gyors vitát, tulajdonképpen mindahárman ugyanazt akarjuk/mondjuk de a megközelítés más, erre jutottunk:

Lényegében ugyanaz az egész, mint ez a 2 tipusú játék, de kevésbé tűnik zsarnokinak, és jobban megvan indokolva. Tehát egy komolyabb, jobban megszervezettebb, erősebb rend, szervezet általában több időt fordít az oktatásra, több szolgálatot követel stb. ebből kifolyólag az adott karakter eleve később kerül ki a nagyvilágba vagy később válik szabaddá(persze egy rendtag igazi szabadságról ne is álmodjon). Tehát aki ilyen karaktert índít, eleve idősebbként és több xp.-vel indul, így a többiek is hasonló korú, így kb ugyanannyi tudással rendelkező karakterrel indulnak, persze ha egy nagyon erős rendről van szó, akkor ki kell kérnie a játékosok véleményét, és engedélyt kell kérnie a km-től, főleg azért mert a km-től függ, hogy feltudja-e vállalni, hogy úgy meséljen és szőjje a történetet, hogy a rendtag karakter is esélyt, és indítékot kapjon a játékhoz.
Cáfolatot illetve kiegészítést várunk.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
A csendbiztos
Moderator
Moderator
avatar

Hozzászólások száma : 31
Join date : 2010. Mar. 25.

TémanyitásTárgy: Re: Képzettségrendszer, Fejlődés   Szer. 31 Márc. 2010 - 23:58

Még valami, az előzőhöz csak annyit, hogy a szervezethez vagy rendhez tartozás nem minden esetben jelent kiképzést, illetve hathatós védelmet mindennel szemben lásd. pl tolvajklánok, ahola piti tolvajok élete nem sokat ér

Egyébként, a játékban szeretnénk, ha az emberek az ún. szabad karaktereket preferálnák. Az tény, hogy egyedül nem megy, de a rendnélküli karakter nincs egyedül vannak/lehetnek neki barátai , rokonai-családja, lekötelezettjei (egyszerű személytől, kemény szervezetekig vagy akár koronás főkig), szolgái, urai stb. és ezeket a kapcsolatokat ő sokkal szabatosabban teremtheti, szerezheti meg és tarthatja fönn mint a kevésbé szabad társa. Persze ehhez szükséges a megfelelő világháttér, és a kortípusnak megfelelő gondolkodás elsajátítása. És az igazi politikai kalandorok és szerencselovagok általában nem voltak rendek és szervezetek tagjai és mégis sokra vitték, lásd Thököly aki fejedelem lett hála a török szultán hathatós segítségének, vagy Gritti az olasz kalandor aki kormányzóvá nevezett ki Szapolyai János királyunk (ez eleve abszurdum, hogy a királlyal egyidőben kormányzó is legyen), sőt rögtön egy helyettest is nevezett ki (persze naná, hogy ő és nem a király, ami szintén jogi abszurdum)
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
Sponsored content




TémanyitásTárgy: Re: Képzettségrendszer, Fejlődés   

Vissza az elejére Go down
 
Képzettségrendszer, Fejlődés
Előző téma megtekintése Következő téma megtekintése Vissza az elejére 
1 / 1 oldal
 Similar topics
-
» Hegységrendszer
» 3 - Fejlődés és a Bushido

Permissions in this forum:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Elenhaar rpg :: Elenhaar :: Szabályrendszer :: Képzettségek-
Ugrás: